Undi Percaya Adalah Cara Yang Betul Dan Berperlembagaan – SAPP

yong-1.jpg
Kongsi Bersama

KOTA KINABALU: Suatu usul percaya pada persidangan parlimen berikutnya pada bulan September untuk menentukan sokongan majoriti kepada Perdana Menteri adalah perkara yang paling tepat dilakukan sesuai dengan perlembagaan dan demokrasi berparlimen dalam sistem raja berperlembagaan.

Presiden SAPP, Datuk Seri Yong Teck Lee berkata, ini juga merupakan cara yang paling efektif untuk menghentikan politik yang tidak berkesudahan yang telah menimbulkan banyak kesusahan dan kekecewaan kepada rakyat.

Katanya, rakyat ingin melihat berakhirnya desakan untuk menjadi Perdana Menteri dan membenarkan PM dan Kerajaan pimpinannya melaksanakan Pelan Pemulihan Negara.

“Dengan mempercepatkan proses vaksinasi Covid-19, hanya beberapa bulan sebelum kita mencapai imuniti kelompok dan membuka kembali ekonomi.

“Mungkin, ketakutan pembangkang dan politik terdesak akan menyebabkan wabak Covid segera berakhir dan ekonomi akan pulih secepat mungkin,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Mari kita ingat bahawa Pakatan Harapan inilah yang telah mensia-siakan mandat rakyat kepada mereka dengan melibatkan diri dalam perebutan kuasa dalaman yang menjatuhkan pemerintahan mereka sendiri.

“Pakatan telah membunuh sendiri politik pada Februari 2020 ketika PM Pakatan itu mengundurkan diri setelah sekian lama pertarungan kuasa dalaman dalam Pakatan sendiri,” kata Yong yang juga bekas Ketua Menteri Sabah.

Katanya, semua orang dapat melihat bahawa di antara mereka yang menginginkan perletakan jawatan Perdana Menteri ada sekurang-kurangnya empat pesaing untuk jawatan PM.

Jelasnya, bagi mereka untuk mempunyai plot yang sama untuk menjatuhkan PM lebih mudah daripada memutuskan siapa, antara mereka, yang harus menjadi PM sekiranya Tan Sri Muhyiddin kehilangan suara kepercayaan.

“Oleh itu, saya sangat yakin bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mendapat sokongan majoriti di Parlimen.

“Kita harus mengagumi ketenangan dan kemantapan Tan Sri Muhyiddin dalam menangani cabaran politik yang dilemparkan kepadanya. Konsistensi dan pasukan yang kuat inilah yang sangat diperlukan oleh negara pada masa kritikal ini,” katanya.

Sementara itu, Yong berkata Ahli Parlimen pembangkang Sabah yang menyertai perhimpunan jalanan harus dikuarantin wajib.

Ketabahan Perdana Menteri sangat berbeza dengan pembangkang yang tingkah laku mereka keterlaluan di dalam dan di luar parlimen telah membuat orang hilang kepercayaan terhadap pertubuhan politik, katanya, sambil menambah anggota parlimen pembangkang, secara terang-terangan melanggar protokol kesihatan, berhimpun di jalanan untuk memaparkan komedi sia-sia.

“Bagi semua anggota parlimen Sabah yang mengambil bahagian dalam demonstrasi di KL pada hari Isnin, mereka harus dikuarantin wajib ketika kembali ke Sabah,” tegasnya.


Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top