Perkhidmatan Kecemasan Tidak Boleh Dikawal Dari Jauh Oleh KL

Edward-Dagul-010419.jpg
Kongsi Bersama

 

KOTA KINABALU: Parti Maju Sabah (SAPP) menuntut Bomba dan perkhidmatan kecemasan lain untuk berhenti merujuk ke ibu pejabat di Kuala Lumpur atau Putrajaya walaupun untuk kebakaran dan kecemasan.

Timbalan Presiden SAPP, Edward Dagul berkata, alat kawalan jauh seperti itu untuk perkhidmatan kecemasan adalah bertentangan dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Kuala Lumpur terletak lebih dari 1,500km di seluruh China Selatan Laut, tambahnya dalam kenyataan media semalam.

“Ini juga sangat tidak praktikal dan lambat untuk mengalihkan panggilan kecemasan ke Putrajaya atau KL. Bagaimana kita boleh mengharapkan orang yang menjawab panggilan di Putrajaya mengetahui lokasi di Sabah?” tanya beliau.

Sejak MERS 999 bermula, semua nombor kecemasan berada di bawah satu nombor berpusat 999 yang dikendalikan oleh Putrajaya, katanya, sambil menambah MERS 999 merangkumi 5 jabatan seperti Polis, Jabatan Bomba & Penyelamat (Bomba), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Hospital dan Maritim.

“Kematian baru-baru ini oleh kebakaran (di Penampang yang mengorbankan empat sekeluarga) menimbulkan keraguan terhadap kemampuan Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk bertindak balas dengan cepat dan berkesan,” kata Edward.

Beliau berkata, nyawa empat anggota keluarga yang rentung di Taman Hungab, Penampang dapat dielakkan jika tidak kerana kesilapan komunikasi dan minit atau detik berharga yang hilang ketika berurusan dengan MERS 999 yang berpusat di Kuala Lumpur.

“Kejadian berlaku ketika Kuching dianggap di Sabah sama seperti yang berlaku ketika kakitangan tidak tahu di mana Penampang atau Donggongon berada,” tambahnya.

Oleh itu, katanya, Sabah harus mengawal talian 999 sendiri untuk mengelakkan kesilapan komunikasi dan memberikan tindak balas atau tindakan yang lebih pantas sekiranya berlaku situasi kecemasan hidup atau mati. – Warta Oriental

 

 


Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top