Pemimpin UPKO Patut Cermin Diri Sendiri – Ketua Pemuda PBS

christopher-mandut.jpeg
Kongsi Bersama

KOTA KINABALU: Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) telah banyak kali gagal rakyat Sabah, terutamanya sejak meninggalkan Barisan Nasional untuk membentuk kerajaan dengan Warisan dua tahun yang lalu.

“Sebenarnya, mereka terlambat mempertahankan semua isu mendesak yang mempengaruhi negeri ini, dari agama hingga pendatang tanpa izin dan tuntutan Filipina ke atas Sabah.

“Anda (UPKO) terlambat dua tahun. Mereka malah menyokong cadangan pelaksanaan Pas Sementara Sabah (PSS) yang bahkan merugikan Sabah dalam jangka panjang, ”tegas Ketua Pemuda Parti Bersatu Sabah (PBS) Christoper Mandut.

Dia berkata demikian sebagai reaksi balas terhadap kenyataan Ketua Pemuda UPKO, Felix Joseph Saang baru-baru ini yang mendakwa PBS tidak mempunyai pendirian yang jelas mengenai pelantikan Setiausaha PAS Sabah Dr Aliakbar Gulasan sebagai ADUN terpilih.

Mandut berkata, pemimpin UPKO harus melihat diri mereka di cermin, kerana bekas pemerintah mereka juga dikaitkan dengan parti-parti Malaya iaitu PKR dan DAP.

“Sebenarnya, DAP dan PKR telah bekerjasama dengan PAS selama lebih dari dua dekad, sehingga mereka membentuk pemerintahan bersama. Mengapa mereka (UPKO) tidak mempersoalkannya sebelum ini? Adakah kerana itu menguntungkan mereka? ” Mandut menyoal.

Dia menekankan bahawa ada undang-undang menentang ekstremisme agama, dan sebagai pejuang dalam hal kebebasan untuk mempraktikkan agama, PBS akan memantau dan memberikan keseimbangan untuk memastikan bahawa keprihatinan rakyat Sabah, terutama mengenai pelantikan Dr Aliakbar, sebagai ADUN terpilih, diberi perhatian.

“PBS, melalui Presiden kami, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, telah menyatakan pandangan kami sebelum pelantikannya (Dr Aliakbar), tetapi setelah dia dilantik, tugas kita adalah bekerjasama dalam keamanan demi semua rakyat Sabah. Kecuali seseorang ingin menimbulkan konflik dan perpecahan, yang tidak akan menjadi sebahagian (agenda) PBS.

“Kami telah menyatakannya. Ikut sahaja undang-undang. Namun, ini bukan hanya tugas PBS saja, setiap orang mesti memainkan peranan, ”katanya.

Mengenai UPKO, Mandut mengatakan hari-hari mereka telah berlalu dan keputusan pilihan raya baru-baru ini membuktikannya jelas.
“Namun, saya mengucapkan yang terbaik kepada UPKO,” katanya.

Komen

Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top