Kami Bersedia Memainkan Peranan Sebagai Pembuat Keputusan – Wanita Sabah

GAP-Participant-emel-pic-050621.jpg
Kongsi Bersama

Satu program pembangunan yang dimulakan semalam diharapkan dapat memacu lebih banyak wanita Sabah untuk meningkatkan status mereka dan mendorong mereka memainkan peranan sebagai pembuat keputusan tertinggi.

Lebih daripada 30 pemimpin wanita muda dari parti-parti politik utama dan kumpulan masyarakat sivil mengambil bahagian dalam program Pemerkasaan Gender dan Politik, yang dilancarkan melalui Zoom oleh Kumpulan Tindakan-Sumber Wanita Sabah (Sawo).

Pengasas dan presiden Sawo Winnie Yee mengatakan “tidak masuk akal” bahawa lebih banyak wanita tidak berperanan dalam membuat keputusan di peringkat negeri walaupun mereka menjadi pemimpin dalam keluarga dan komuniti mereka.

“Mengapa kita tidak duduk di meja di mana keputusan dibuat, keputusan yang akan mempengaruhi kehidupan kita dan kehidupan anak-anak kita dan masyarakat?” tanya beliau semasa pelancaran.

Menurutnya, dengan jumlah yang kurang dari 10% di DUN dan dengan sedikit wakil dalam kabinet negeri, jelas menunjukkan wanita kurang diwakili..

“Kita harus menunggu 20 tahun untuk Akta Keganasan Rumah Tangga mulai berkuatkuasa. Dan kita masih menunggu Akta Gangguan Seksual. Saya berharap dapat melihatnya dalam jangka hayat saya.

“Jika kita tidak mengambil tempat di mana keputusan dibuat, jangan harap orang lain akan melakukannya untuk kita,” katanya.

Lima modul akan diketengahkan dalam program itu, termasuk kesedaran gender, komunikasi strategik dan pemerkasaan wanita dalam politik.

Modul akan berjalan dari bulan Jun hingga September. – FMT

Komen

Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top