Jambatan Labuan – Menumbok: Kerja Akan Dimulakan Julai 2022 – Shahidan

shahidan.jpg
Kongsi Bersama

LABUAN: Kerja-kerja untuk pembinaan Jambatan Labuan-Menumbok yang ditunggu sekian lama dijangka akan dimulakan pada bulan Julai tahun depan setelah melalui pelbagai peringkat.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata demikian di Parlimen minggu lalu sebagai jawapan kepada soalan Ahli Parlimen Labuan, Datuk Rozman Isli.

“Projek ini yang akan dilaksanakan di bawah Inisiatif Swasta Awam (PPI) telah melalui pelbagai peringkat dan Request for Proposal (RFP) dikeluarkan kepada para pembida berminat sebelum 1 November 2021, setelah Kabinet diberitahu mengenai tawaran tersebut.

“Rundingan akan dimulai dengan pihak yang berjaya dan Memorandum Persefahaman (MoU) untuk projek tersebut diharapkan dapat ditandatangani tahun depan,” kata Shahidan.

Dia berkata, apabila siap projek ini akan menjadi “game changer” untuk Labuan dan Sabah, dan menghasilkan keuntungan ekonomi.

Projek mega ini, yang dianggarkan bernilai sekitar RM4 bilion, dicadangkan di bawah Pelan Pembangunan Induk Labuan tahun 1997.

Selama 24 tahun yang lalu, Labuan telah mempunyai beberapa Menteri Wilayah Persekutuan yang optimistik terhadap projek tersebut tetapi ia tetap terhenti.

Tiga laluan telah dicadangkan untuk jambatan dari sini ke Sabah itu, dengan satu sejauh 13.8km dari Tanjung Aru (Labuan) ke Lambidan di daerah Kuala Penyu.

Yang lain ialah jalan sejauh 8.3km dari bandar Labuan ke Mempakul.

Alternatif ketiga sejauh 9.15km adalah dari sini ke Menumbok melalui Pulau Daat yang terletak di pertengahan.

Pulau Daat adalah sebuah pulau yang terpencil dan alasan untuk menghubungkannya adalah untuk membuka kawasan tersebut sebagai sempadan baharu Labuan.

Keputusan akhir hanya akan diketahui apabila projek itu siap sedia untuk dimulakan.


Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top