Hadiah Wang Tunai RM68,000 Menanti Pemenang-Pemenang Unduk Ngadau

JoannaKitingan_1505.jpg
Kongsi Bersama

KOTA KINABALU: Pertandingan Unduk Ngadau Peringkat Negeri tahun ini akan memberikan hadiah wang tunai berjumlah RM68,000 kepada para pemenang.

Pengerusi Jawatankuasa Penganjur Unduk Ngadau peringkat Sabah Joanna Kitingan (gambar) berkata, pemenang hadiah pertama akan memenangi RM15,000, sementara pemenang kedua dan ketiga masing-masing akan membawa pulang RM12,000 dan RM10,000.

Menurut beliau, RM5,000 dari hadiah untuk tiga pemenang teratas akan disimpan oleh penganjur sehinggalah mereka menyerahkan kostum yang mereka pakai semasa pertandingan. Kostum tersebut akan disimpan dan dipamerkan di Galeri Unduk Ngadau di Hongkod Koisaan di Penampang

Hadiah wang tunai untuk pemenang tempat keempat adalah RM5,000 diikuti RM4,000 untuk pemenang kelima, RM3,000 untuk pemenang keenam dan RM2,000 untuk pemenang ketujuh.

Pemenang seterusnya yang terpilih untuk 21 teratas akan menerima hadiah wang tunai RM1,000 setiap satu.

Joanna juga mengatakan bahawa pemenang Reka Bentuk Terbaik gaun Motif Etika akan menerima RM3,000. RM2,500 akan diberikan kepada pereka dan RM500 untuk model itu.

Dia juga mengatakan bahawa mengendalikan penganjuran pertandingan Unduk Ngadau semasa pandemik Covid-19 sangat mencabar tetapi cabaran itu dapat diatasi.

” Anda harus menghadapi (cabaran). Tidak ada masalah tanpa penyelesaian.

“Kami bernasib baik berada di era digital dan memanfaatkan teknologi untuk membuat video dan mengambil gambar untuk membolehkan para hakim melakukan penilaian,” ujarnya.

 

Sumber: Borneo Post

 


Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top