Banjir Kilat: Rumah Masidi, SSK Turut Dinaiki Air

flood-masidi-main-photo.jpg
Kongsi Bersama

KOTA KINABALU: Ratusan rumah dinaiki air berikutan hujan berterusan selama lebih dari empat jam di Bandar raya ini dan pinggirannya dari sekitar jam 3 petang pada hari Jumaat.

Antara rumah yang dilanda banjir kilat adalah rumah Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Panglima Masidi Manjun, di Kampung Likas.

Masidi mengatakan ini adalah banjir terburuk di kawasan itu.

“Saya pernah mengalami (banjir kilat) sekali di Kampung Likas bertahun-tahun yang lalu tetapi tidak seperti ini. Ini adalah kali pertama saya mengalami (banjir) teruk seperti ini.

“Saya diberitahu sebahagian (puncanya) disebabkan air pasang dan kerana itu air banjir tidak dapat dengan cepat mengalir ke laut,” katanya.

Difahamkan, rumah bekas ketua menteri Datuk Seri Panglima Dr Salleh Said Keruak, yang juga tinggal di Kampung Likas, turut dilanda banjir.

Antara kawasan lain yang terjejas oleh banjir kilat adalah Sepanggar, Inanam, Manggatal, Luyang, Penampang dan Putatan.

Pemandu kenderaan terkandas kerana banyak jalan utama, termasuk Jalan Sulaman berhampiran 1Borneo Hypermall, Jalan Lintas, Jalan Tuaran Lama dan Batu 7 Jalan Inanam, tidak dapat dilalui.

Jurucakap Angkatan Pertahanan Awam Malaysia mengatakan bahawa agensi itu telah menggerakkan pasukan untuk memantau keadaan tetapi tidak ada mangsa banjir yang dipindahkan. – Borneo Post

 

Komen

Kongsi Bersama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top